چه دلایلی باعث نشست ساختمان می شوند؟ راهکارهای نشست ساختمان

صنعت ساختمان با تمام جذابیت‌هایی که دارد، می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. یکی از مخرب ترین و بدترین پدیده‌های این صنعت که ممکن است پس از مدتی برای اکثر ساختمان‌ها اتفاق بیفتد، انواع نشست ساختمان است که حتی می‌تواند منجر به تخریب کامل سازه شود و خسارات زیادی به بار آورد. هر نوع شهرک سازی می‌تواند علل و علائم خاصی از نشست را به همراه داشته باشد. مقاله زیر به بررسی دلایل نشست ساختمان، انواع، علل و علائم آن و همچنین پیشگیری از این پدیده خواهد پرداخت.

نشست ساختمان چیست؟

در واقع نشست بر اثر تغییرات خاک زیر پی ساختمان به وجود می‌آید. البته یکی از تعاریف این پدیده ممکن است تغییر شکل ساختمان نیز باشد. این پدیده می‌تواند باعث ایجاد ترک در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان شود و حتی ممکن است منجر به ریزش کف ساختمان گردد. نشست روی برخی سازه‌ها باعث خمیدگی آن می‌شود. اساسا اگر بار ساختمان بیش از حد بر روی زمین باشد، می‌تواند باعث ایجاد تنش در زمین شود، که در نهایت باعث ایجاد پدیده‌هایی مانند نشست می‌شود.

میزان و دلایل نشست ساختمان ها می‌تواند به عواملی مانند نوع تنش ایجاد شده، ماهیت تنش، خواص فیزیکی خاک، تنش خاک و غیره بستگی داشته باشد. به طور کلی افرادی که قصد ساختن ساختمان را دارند، باید از ابتدا اطلاعات کافی را کسب کنند تا در انتها با مشکل و چالش مواجه نشوند.

انواع نشست در ساختمان ها

در مورد تعریف نشست، خوب است بدانید که همه آن‌ها به یک شکل انجام نمی‌شوند. این پدیده مخرب انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط مکانی و زمانی سازه طبقه­بندی می‌شوند. انواع نشست‌های ساختمانی عبارتند از:

  1. نشست دیفرانسیل
  2. نشست یکنواخت

در ادامه هر کدام از این موارد را به همراه دلایل نشست ساختمان، به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

صندلی دیفرانسیلی

یکی از انواع این پدیده نشست دیفرانسیل یا نشست نامتقارن است، که موجب حرکت غیر یکنواخت خاک در زیر ساختمان می‌شود. این نوع نشست، باعث ایجاد ترک در ستون‌ها، سقف و حتی دیوارها می‌گردد.

نشست یکنواخت

نوع دیگر نشست، نشست یکپارچه یا یکنواخت است. برای این نوع نشست، کل زیرساخت پایه و ساختمان در همان نقاط با سرعت یکسان به پایین حرکت می‌کند. به طور کلی نشست یکنواخت هیچ نوع ترکی را به عنوان نشانه ایجاد نمی‌کند و در صورت بروز ترک‌ها بسیار کوچک هستند.

دلایل نشست ساختمان

مهم‌ترین دلایل نشست در ساختمان ها

انواع نشست خاک می‌تواند به دلایل مختلفی مانند کاهش تخلخل خاک زیر ساختمان یا فاصله زیاد بین ذرات خاک، بارهای سنگین و تغییر در میزان رطوبت خاک رخ دهد. در واقع، از دست دادن بیش از حد رطوبت خاک، یکی از عوامل اصلی نشست در ساختمان است. زیرا وجود رطوبت، حجم زیادی را اشغال می‌کند. بنابراین زمانی که رطوبت به طور کامل از خاک خارج شود، فضای خالی زیادی بین ذرات خاک ایجاد می‌نماید. در این شرایط گفته می‌شود که ساختمان آسیب دیده است.

به طور کلی دلایل یا مجموعه دلایل مختلفی برای ایجاد انواع نشست‌های ساختمانی وجود دارد. از مهم ترین دلایل نشست ساختمان ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات در آب‌های زیرزمینی
  • وجود درختان بالغ در نزدیکی خانه
  • تخلیه خاک به دلیل خطوط لوله یا استخرها
  • ناتوانی در برنامه ریزی صحیح پی و استفاده مناسب از میلگرد: با توجه به خاک زیر پی و استحکام آن. با بررسی قیمت میلگرد در بازار متوجه می‌شویم که میزان کاربرد این مقطع فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • خاک نامناسب با تراکم ضعیف
  • ضعف خاک زیر پی ساختمان و ناتوانی آن در تحمل بار
  • بارندگی و خشکسالی نامنظم
  • زهکشی ضعیف و ناکافی در اطراف محل ساخت و ساز
  • پمپاژ آب یا روغن از ناحیه مجاور سازه که از مهمترین دلایل نشست ساختمان می‌باشد.
  • عدم انجام آزمایش‌های کافی مکانیک خاک
  • سطح آب غیر قابل کنترل و وجود رطوبت در خاک در حین گودبرداری
  • زلزله یا شوک ناگهانی

دلایل نشست ساختمان

بررسی اصلی ترین علائم نشست ساختمان

عواملی که باعث ایجاد انواع نشست و پس از نشست خاک می‌شوند، عبارتند از:

  • ضعف یا سستی زمین زیر خانه و ناتوانی در تحمل بار خانه
  • تغییرات در سطح آب زیرزمینی
  • باران شدید و خشکسالی
  • زهکشی ضعیف در اطراف ساختمان
  • نشت آب از زمین مجاور ساختمان
  • درختان تنومند در اطراف ساختمان
  • نشتی لوله‌های آب در ساختمان

جلوگیری از دلایل نشست ساختمان

اگر ساختمان تحت تأثیر نشست، دو یا سه طبقه باشد و با راه حل های قبلی نتوان نشست آن را متوقف کرد، معمولا از “دستک زدن” در سطح زیر فونداسیون برای نجات سازه استفاده می‌شود. مراحل انجام این کار به شرح زیر خواهد بود:

  1. کانالی با ابعاد واقعی کمتر از 2.5 متر طول، حداقل عرض 40 سانتی متر و حداقل ارتفاع 60 سانتی متر قابل حفاری است.
  2. سپس وسط دسته بین پی قرار می‌گیرد. مرکز دسته باید طوری قرار گیرد که نصف طول دسته در یک طرف و نصف دیگر در طرف دیگر باشد.
  3. در دو طرف سطح زیر کانال، بتن داغ ریخته می‌شود و یک دیوار نیمه آجری که نقش قالب را برای جلوگیری از بروز دلایل نشست ساختمان ایفا می‌کند، ایجاد می‌کنیم. اکنون آماده ریختن بتن در کانال هستید.
  4. پس از بتن ریزی روی 10 سانتی متر بتن سیمان کاری انجام می‌شود و بتن ریزی تا ارتفاع مورد نظر ادامه می‌یابد. برای افزایش مقاومت بتن از انواع آرماتور و میلگرد استفاده می‌گردد. تفاوت میلگرد و آرماتور موارد استفاده آنها را مشخص می­کند. برای تولید و ساخت آرماتور باید از میلگرد بسیار با کیفیت استفاده شود. کیفیت میلگرد تولید شده ضامن بنای ساخته شده است. جهت بررسی قیمت روز انواع میلگرد مرغوب و با کیفیت، از جمله قیمت میلگرد آناهیتا می‌توانید به کانال لحظه ای قیمت میلگرد مراجعه نمایید.
  5. بتن ریزی باید با ارتعاش انجام شود، تا بتن کاملا متراکم به دست آید. سپس لازم است سطح زیر حفره فونداسیون را با دقت زیاد بتونه کنید.

تصحیح و تعمیر نشست در سازه

مهمترین و موثرترین راه برای تعمیر و مرمت ساختمان، اصلاح خاک زیر پی است. زمانی که پس از دقت و بررسی‌های لازم مشخص شد که تمامی مراحل طراحی و ساخت بنا طبق قوانین مناسب و بدون هیچ اشتباهی برنامه ریزی شده، و تنها چیزی که منجر به بروز دلایل نشست ساختمان گردیده، ضعف خاک و استحکام پایین خاک بوده که این امر نیز به دلایل مختلفی مانند نشست آب و افزایش رطوبت اتفاق می‌افتد، با اصلاح خاک زیر پی به طرق مختلف، می‌توان ظرفیت باربری خاک را بهبود بخشید. روش رایج دیگر برای انجام این کار، میکروپایل یا تزریق دوغاب است.

جمع بندی

نشست ساختمان پدیده ای است که به دلیل پایین آمدن سطح خاک زیر سازه خسارت قابل توجهی ایجاد می‌کند. این پدیده به دو دسته یکنواخت و نامتقارن تقسیم می‌شود و ساختار نامتقارن آسیب بیشتری به سازه وارد می‌کند.

نشست در سازه‌ها به دلایل زیادی از جمله کاهش شکنندگی خاک، افزایش ذخیره سازی و تغییرات رطوبتی که می‌تواند منجر به ترک، تغییر شکل و حتی خرابی ساختمان شود، ایجاد می‌گردد.تمامی این عوامل می‌تواند باعث ترک خوردن، تغییر شکل و تخریب سازه شود و یا آسیب جدی به آن وارد کند.
برای جلوگیری از این پدیده می‌توان از روش‌های مختلفی مانند بکارگیری زمین مناسب برای پی ساختمان، طراحی و اجرای صحیح فونداسیون و نگهداری مناسب ساختمان پس از ساخت استفاده کرد.

 




برچسب‌ها: